Besökare

Besökare online idag månad totalt

Sidor

Välkommen upp i mitt klätterträd!

Mitt foto
Mitt namn är Malin Bergroth och det är här mina tankar och funderingar existerar. Jag är en glad tjej som har 5 barn. Sofie (95), Madeleine (97), Hanna (07), Lucas(10) och Nova(11).

lördag 9 januari 2010

Gravid v. 32+2

Snart är det dags för beräknad förlossning här, denna graviditet har gått fruktansvärt fort tycker jag. Tyvärr inte helt komplikationsfri den här gången heller. Det började med att där var två foster i v.9 fast den ena var mycket mindre och förmodligen skulle tillbakabildas och mycket riktigt några veckor senare syntes inga spår av detta foster på UL.

Komplikationerna har varit bla foglossning och högt blodtryck. Den 14 december förra året gick jag till min barnmorska och då hade jag som tidigare högt blodtryck men också 2+ protein i urinen och blev skickad till förlossningen på en koll. Där blev jag kvar över natten med en mängd blodtryckskontroller, urinprov och även ett viktskattnings UL. Då vägde Lucas ca 1300 gram och alltså helt normalviktig.

I torsdags, alltsa drygt tre veckor efter förra viktskattningen, var det dags igen och då fick vi vikten drygt 2000 gram. Helt normalt och han hade följt kurvan exakt. Rätt skönt att de har koll på honom där inne i magen, dessutom kollade barnmorskan denna gången så att vi inte blivit lurade på könet tidigare, det är verkligen en liten kille därinne. Det känns lite smått underligt måste jag säga, jag som är så van med bara tjejer nu.

Vikten denna gången innan graviditeten låg på 89,5 kg och det innebär att det är ungefär som jag vägt i slutet av de tidigare graviditeterna. Så jag fick order av min barnmorska att inte gå upp så mycket, hon tyckte jag skulle äta mindre pasta/potatis/ris och mer kött o grönt. Hur som så har jag i dagsläget gått upp "bara" 2 kg totalt, trots att jag inte tycker att jag har uppoffrat något. Jag har ätit det jag känt för och varit sugen på och dessutom druckit läsk när jag känt för det. Så det är väl bara att tacka och ta emot. Trots detta såg jag vid en jämförelse av bilderna på magen nu och magen med Hanna att jag har en jättelik mage nu. Ni kan ju avgöra själva på bilden, i v 31+4 med Hanna väger jag som jag väger nu i v. 32+2 med Lucas. Hoppas bara jag inte går upp en massa nu på slutet, detta borde ge mig en kickstart i viktminskningen efter förlossningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar