Besökare

Besökare online idag månad totalt

Sidor

Välkommen upp i mitt klätterträd!

Mitt foto
Mitt namn är Malin Bergroth och det är här mina tankar och funderingar existerar. Jag är en glad tjej som har 5 barn. Sofie (95), Madeleine (97), Hanna (07), Lucas(10) och Nova(11).

fredag 26 februari 2010

Förlossningsberättelse

Åkte in till förlossningen på tisdag efter att ha lämnat Hanna på dagis för att jag fått mer huvudvärk. Väl där tar de ctg-kurva, blodtryck o protein i urinen. Efter det får vi reda på att läkarna beslutat att vi ska bli igångsatta pga att jag mår sämre. Runt 11 kommer en läkare och gör en bedömning hur de ska sätta igång mig. Och då får jag en tablett som ska hjälpa till att få livmodertappen att mogna. Efter det börjar värkarna lite smått, inte alls så kraftiga. Men jag säger till om att jag är lovad tidig ryggbedövning, egentligen redan innan en igångsättning. Hur som haver så får jag inte det direkt, men de förbereder för det.

Många timmar senare görs en ny bedömning hur de ska gå vidare och då beslutas att sätta en ballongkateter, och himmels vilken fart det blev på värkarna. Det var meningen att den skulle sitta inne i 1 timme, men efter 30 minuter blev jag tvungen att ringa på barnmorskan och då ramlade den ut av sig själv. Då var det dags för nästa steg och det är att ta hål på fosterhinnorna. Nu börjar värkarna verkligen att ta i.

Efter det tycker de jag ska sitta uppe i en fåtölj istället, vilket jag gör och jag frågar vad som hänt med min ryggbedövning. Det visar sig att ingen informerat henne om vad som sagts tidigare, tros att de har överlämningsinformation vid varje skiftbyte. I alla fall så ringer hon efter narkosläkaren, som efter tre försök lyckas lägga bedövningen och nästan genast börjar jag känna av effekten. Herre gud vad skönt att kunna vila sig lite.

Fick därefter ligga på sidan för att det gav gynnsammare värkar. Har faktiskt ingen aning om hur länge jag ligger så, men det var så skönt att kunna vila ut och slumra lite emellanåt. För klockan började bli rätt mycket på kvällen. Efter ett bra tag kom barnmorskan in för att kontrollera hur mycket jag öppnat mig, resultatet är 6 cm och hon undrar om jag behöver kissa vilket jag gör. Går på toa och sedan ska jag få stå en stund.

Barnmorskan kommer med en "gåstol" som jag ska hänga på och sedan gunga med höfterna. Nästan direkt börjar Lucas hjärtljuda att sjunka och jag blev svimfärdig. Fick då ställa mig på alla fyra i sängen med huvudet nere mot madrassen och rumpan upp i vädret samtidigt som jag fick andas syrgas. Efter ett tag blev Lucas hjärtljud bättre och nästen genast fick jag krystvärkar. Fick då vända mig på höger sida för att kunna krysta bättre. Och sedan gick det fort, typ 3 krystningar så var han ute.

Men han var medtagen, ville inte andas och skrika direkt. Och när han äntligen gjorde det lät han så ynkligt och inte andades ordentligt så de ville sköta honom o väga o mäta nästan direkt för att de ev. måste ringa barnläkaren. Men efter att de skött honom hämtade han sig och han fick ligga på min mage igen för att börja amma lite. När vi väl landat lite och skulle få fika upptäckte de att han var lite kall så han fick ligga i en kuvös för att bli varm.

Till sist fick vi åka ner på BB där även Jonas stannade kvar. Tyvärr fick jag inte mycket sömn för att Lucas vägrade sova om man inte bar honom. Stannade på BB till torsdag efter lunch och åkte sedan hem.

Han är född:
100224 kl 01:27
vägde:3504g
längd: 52 cm
huvud: 36,5 cm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar