Besökare

Besökare online idag månad totalt

Sidor

Välkommen upp i mitt klätterträd!

Mitt foto
Mitt namn är Malin Bergroth och det är här mina tankar och funderingar existerar. Jag är en glad tjej som har 5 barn. Sofie (95), Madeleine (97), Hanna (07), Lucas(10) och Nova(11).

onsdag 7 maj 2014

Äntligen...

Tog jag mig för och ringde till BUP, hade förberett mig med en lång lista på saker om Hanna som vi oroar oss för och efter att ha förklarat om hennes storasystrar och sedan raddat upp alla punkterna sa den som ringde upp från BUP att självklart ska vi bedöma henne. Det kändes som en stor sten ramlade från mitt bröst. Så nu får vi se om det är som jag misstänker och hon har någon diagnos eller om jag bara varit nojjig.

På em idag hade jag utvecklingssamtal på dagis för Nova och Lucas. Allt står rätt till där. Nova är en glad tjej som gärna leker med Valter och Tove, men kan leka med alla barnen på dagis. Leker hellre med dockor än bilar och leker exakt hela tiden de är ute. Inne leker hon också men kan även pyssla med pärlor och helst då göra halsband eller armband men även pärlplattor. De har ju temagrupper och hennes grupp går också till skogen och hon hade hoppat från en sten där. Första hade hon velat hålla handen för att sedan tordas hoppa själv. De känner inte alls igen henne i att hon blir arg och skriker för minsta lilla. Hon äter oftast bra och har väldigt bestämd åsikt om vad hon tycker om, men smakar gärna på ny mat. Idag hade hon smakat på rödbeta för det har pappa och det är jäääättegott, hon hade tagit en mikroskopisk tugga och sedan sagt att hon inte alls tyckte om.

Lucas är en glad men känslig kille, han visar när han blir ledsen, arg osv. Han leker helst med Hugo, men på sistone har också Valter varit med. Ibland även Max fast då är lekarna något hårdare och ruffligare, vilket jag märkt hemma sedan han börjat leka med Max på dagis. Det har blivit mer slag osv efter det. han tycker om den mesta maten, men inte rödbeta som också han skulle smaka idag. Hans temagrupp är också ute i skogen och han och Hugo pratar i ett från det de går utanför dörren, hela vägen till skogen, under skogsvistelsen och hela vägen hem med. Ibland pratar de så mycket att de glömmer bort att lyssna vad fröknarna säger eller för den delen att de glömmer äta. Igår hade de lekt harmamman så idag fick jag förklaringen till det han berättade igår.
L: "Mamma, idag har vi lekt en lek  om sådana som hoppar"
J: "Kaniner"
L: "Nä de andra"
J: "Harar?"
L: "Ja och fröken från gula var harmamman".
Då var det tydligen så att de gick på led i skogen och aktade sig för Raffe Räv och rätt som det var ropade "harmamman" akta er mina ungar för räven och då skulle barnen springa och gömma sig. Sedan räknade harmamman till 20 och ropade in de harungar hon såg först och sedan ropade hon in alla. Fick se detta på video och det var riktigt kul och spännande.

Nu ska jag titta på tv med Sofie. Ha en fortsatt bra onsdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar